Forside
Skønlitteratur
Kultur og debat
Bøger på vej
Forfatterne
Indkøbskurv ()
Presse
Om forlaget
Kontakt



 


Tiderne Skifter
Læderstræde 5, 1. sal
1201 København K

pr@tiderneskifter.dk

CVR-nummer: 58 20 01 15
P-nummer: 1021399368




Betalingen er autoriseret med FRIbetalings certificerede betalingsgateway
Skønlitteratur

[A] [B] [C] [D] [E] [F] [G] [H] [I] [J] [K] [L] [M] [N] [O] [P] [Q] [R] [S] [T] [U] [V] [W] [X] [Y] [Z] [Æ] [Ø] [Å] [Alle]

Klas Östergren
Den sidste cigaret
Roman
Pris: 325 kr.

Et uventet møde under en operaforestilling – ikke helt autentisk, men transmitteret direkte fra Metropolitan i New York til en lille provinsbiograf i Sverige. Det er en lørdag eftermiddag i begyndelsen af april, og man overværer opførelsen af Puccinis opera ”La Bohème”. I pausen støder fortælleren helt uventet på en person, han ikke har set meget længe. En kvinde ved navn Madeleine og en af årsagerne til at han er flyttet fra Stockholm og har valgt eksilet i en forfalden gård et afsides sted i Skåne. De har en afdød ven og en speget fortid sammen.

Det er ouverturen til Den sidste cigaret. En gådefuld titel og en fortælling fuld af den slags som spænding består af. Lidt efter lidt, skridt for skridt, søger fortælleren modstræbende tilbage til dengang de mødtes – Madeleine og Claes – i 1980’ernes Stockholm. De spekulationsivrige yuppiers årti, med en ung og grådig generation klar til at tage for sig.

Skæbnen eller tilfældet bringer via Madeleine den unge forfatter og dramatiker – Claes – i forbindelse med en læser og beundrer. Jörgen hedder han. Billedkunstner, excentrisk og skurkagtig. En både mystisk og karismatisk dandy, ligesom andre alfahanner i Östergrens romaner en kilde til fortællerens frustrationer og modvillige fascination – men tilstrækkelig karismatisk til at føre fortælleren ud i såvel forbrydelse som dumhed. Og så er der kvinderne – Den sidste cigaret er selvfølgelig fuld af kvinder, klassiske femme fatales, som man helst skal undgå, hvis man er mand og ved hvad der er bedst for en. De lyver, de bedrager, men kan rasere et liv med et eneste smil.

Den sidste cigaret er en helt usædvanlig historie, underholdning på højeste og mest sublime niveau, om fortid der ikke tillader glemsel - om kærlighed som kommer på tværs og begær der støder på forhindringer. Det er stor, stor fortællekunst. Gøres det bedre i Skandinavien i dag?

 

Pressen skrev:

 

"Östergren skriver med et kritisk blik på det kuldslåede årtis kyniske bohemer, og med en stor kærlighed til noir-genrens troløse kvinder og depraverede mænd med cigaretter og whiskyflaske inden for rækkevidde ... Bliv ikke skræmt af den klodsede titel, for den er det eneste ikkevelskrevne i denne højpotente bog, som i sidste ende er en moralsk skæbnefortælling, der ikke slipper sin læser, når den sidste side er vendt."  - Berlingske Tidende

"Postmodernisme er kun emnet og ikke romanens form, og karaktererne beholder en stor portion liv og blod og ofres ikke for at bevise en ironisk eller kunstteoretisk pointe. Den måde, de tilfældigt støder ind i hinanden på og noget bestandigt misforstår hinanden, virker så realistisk, at bestandigt overvejer, om det faktisk er noget, Östergren selv har oplevet, og det derfor ikke kan have været nogen kunst at skrive. Dertil er sproget dog for suverænt." - KultuNaut

"Klas Östergreen er fantastisk god til at gribe alle de bolde han får smidt i vejret, og især sidste halvdel, hvor alle bolde gribes, og der bindes sløjfer og sættes punktum for alle små som store begivenheder fandt jeg værdig." - Ny nordisk litteratur http://nnlit.wordpress.com/2010/11/10/en-kamp-mellem-kunst-og-kapital/

"Klas Östergrens Den sidste cigaret har umiskendelige kvaliteter... Sproget flyder ubesværet, her er humoristiske indfald, der leger med fortællerens selvfremstilling, og scener, der står stærkt på nethinden som fortættede udtryk for livets og kunstens uigennemskuelighed." - Kristeligt Dagblad

"En burlesk, næsten anekdotisk opridset fortælling - og en begavet illustration af kunstens selvopfattelse i en epoke, der ville smadre ethvert ideologisk kompas og følgelig gjorde værdifri retningsløshed til ideologi." Politiken synes - Politiken

”Sikke en overraskelse fra allerførste side og hele den lange roman igennem at måtte overgive sig uforbeholdent til den veloplagte og intet mindre end virtuost oversatte fortælling. Pyt med plottet, selv om det har suspense og overraskende drejninger til det allersidste: Det er fortællerstemmen, man ikke kan få nok af, dens mærkelige autenticitet, velgørende ironi og fantastiske sprog. Min yndlingssætning beskriver et forlist 1980' er-ægteskab fra mandens perspektiv: »Han havde set mangen en avocado blive sort« … Nådesstødet mod den dekadente, selvhøjtidelige og overteoretiserende -isme sættes ind meget sent i fortællingen, hvor hele den centrale virkelighedsforankring - ansvarsspørgsmålet - skydes ned. Jeg skal undlade at afsløre hvordan, men blot anbefale dette fantastiske stykke litteratur til alle, kvinder som mænd og unge som gamle.” - Information



Udgivelsesår: 2010 - ISBN: 9788779734081 - 458 sider - Oversat af Claus Clausen - Omslag Mikkel Henssel

Læs mere om Klas Östergren
Tilbage til forrige side
Læg i indkøbskurv





Til toptil forsidenTil forrige side